Tartsa kézben Praxisát! - Tartsa kézben egészségét!

MMProNet-et a magánorvosi rendelőkbe is

2018. november 1-től kötelező lesz az EESZT a magánszektorban is

2018. február 19. - DeriCom Kft

Az MMProNet teljes körű INFORMATIKAI MEGOLDÁS a MAGÁNORVOSOK számára.

Medikai szoftvercsaládunk legújabb tagja egy felhőben futó rendszer, ezáltal olyan szolgáltatásokat is képes biztosítani, melyekre korábban nem volt lehetőség.

✅ Bármilyen eszközön – pc, laptop, tablet, okostelefon – elindítható, úgy ahogy egy weboldal. Használatához nincs szükség drága számítástechnikai eszközök beszerzésére.
 Az adatmentések és a verziófrissítések automatikusan lefutnak. Ezek nem veszik igénybe az orvos idejét, nem vonják el a szakmai feladataitól. 
✅ Az orvos által használt számítástechnikai eszköznek elegendő a mi szerverünkkel kommunikálni, az EESZT kapcsolódás közvetlen a két rendszer között történik. Ezáltal az MMPronet gyengébb internet szolgáltatás mellett is működtethető. 
✅ A tárolni kívánt adatok számára nem az orvosnak kell helyben tárhelyet biztosítani. Ezek terhét az általunk biztosított felhőszolgáltatás leveszi a válláról.

Az MMProNet egy olyan szoftver, melyet A FELHASZNÁLÓ IGÉNYEIHEZ LEHET IGAZÍTANI és NEM A FELHASZNÁLÓNAK KELL A PROGRAMHOZ ALKALMAZKODNIA.

A beállítástól függően a program használható összetettebb módon, ekkor sok adatot jelenít meg egy oldalon, vagy egyszerűbben, csak a szükséges információkat megjelenítve. Amikor a Felhasználó bejelentkezik a rendszerbe, a program az ő egyéni beállításainak megfelelően fog elindulni.   A MMProNet nem csak a felhasználói szokásokhoz igazodik, hanem a használt informatika eszközhöz is. Mivel platformfüggetlen, ezért bármilyen operációs rendszeren futtatható és mivel minimális az erőforrás igénye, reszponzív a kialakítása, ezért szinte bármilyen eszközön használható.

Ha szeretne többet megtudni erről a termékünkről, kérjük, írjon nekünk az info@dericom.hu e-mail címünkre, vagy böngésszen a megújult weboldalunkon www.medmaxpronet.dericom.hu!

163751742.png

Az e-Recept fogadtatása

Felmérések szerint a 75 év felettiek átlagosan 4-5 társbetegséggel küzdenek. Ez akár 10-12 gyógyszer együttes szedését is jelentheti. Az érintettek különböző betegségeiket, különböző kezelőorvosok gondozzák, akik nem feltétlenül konzultálnak egymással. Ennek következtében nem derül fény sem az egyes gyógyszerek kölcsönhatásaira, sem az egyes hatóanyagok túladagolására. Sok esetben még a betegek háziorvosa sem tudja, hogy a páciense miket szed. Nem egyszer a gyógyszer-mellékhatásokat újabb gyógyszerekkel igyekeznek kezelni. Az így bekövetkező életminőség romláshoz még a gyógyszer kiadások felesleges emelkedése is társul.

Az e-Recept bevezetése megoldást jelenthet a problémára, mivel a betegellátás során az orvos megtekintheti a betegnek máshol felírt recepteket. A rendelőkben használt szoftverek lehetővé teszik, hogy az orvosok, a megfelelő azonosítást követően belépjenek az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térbe (EESZT), és a beteg önrendelkezésének megfelelően (DÖR) megtekintsék a páciens egészségügyi adatait, és rögzítsék az aktuális egészségügyi ellátásokkal kapcsolatosan keletkező új információkat. Mi több, az EESZT-nek köszönhetően arra is fény derülhet, ha a páciens több orvosnál is felirat bizonyos készítményeket, vagy ha a várt állapotjavulás azért marad el, mert a beteg nem váltja ki az orvos által rendelt gyógyszereket. Az e-Receptre felírt készítményeket is kiválthatják a beteg hozzátartozói az orvos által kiadott felírási igazolás alapján. Ez az igazolás nemcsak a kiváltást könnyíti meg, hanem tájékoztatásul is szolgál a beteg, illetve a hozzátartozói számára a felírt készítményekről.

Érdemes tehát a pácienseknek is megbarátkozni ezzel az újítással, hiszen számos előnnyel jár a számukra.

18020502.jpg

Az egészségügy digitalizációjának folytatása további olyan szolgáltatásokat tesz majd elérhetővé, mely kényelmesebbé teszi a betegellátást.  Például ha egy vizsgálat során az orvos úgy dönt, hogy további egészségügyi szolgáltatásra van szükség, akkor rögzíti az EESZT-be az elektronikus beutalót, és az ellátó intézmény szabad időpontjai közül a pácienssel egyeztetve le is foglalhatja  a neki megfelelőt.

Az EESZT akkor fogja a vele szemben támasztott elvárásokat valóban teljesíteni, ha minél többen használják, minél több adat kerül strukturáltan a rendszerbe, és minél több külső rendszerrel lesz összeköttetésben.

Ki mit láthat az egészségügyi adatainkból?

A közelmúltban számos fórum foglakozott azzal a kérdéssel, hogy milyen kockázatot jelent az egészségügyi adataink Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben történő központi tárolása.

Megpróbáljuk közérthetően megfogalmazni az ehhez kapcsolódó főbb információkat.

A legfontosabb, hogy a rendszer a legmagasabb fokú biztonsági védelemmel van ellátva.

Másod sorban az egészségügyi dolgozók körében is csak korlátozottan érhetőek el az adataink. A különösen érzékeny egészségi állapothoz tartozó dokumentumokat, mint például a pszichiátriai betegségeihez, szexuális úton terjedő megbetegedések kötődő dokumentumokat elrejti a rendszer, és azokat csak a szakterületen dolgozó kezelőorvos láthatja. A többi egészségügyi dolgozó is csak azokhoz az adatinkhoz férhet hozzá, amelyeket a munkaköre indokol. Például a gyógyszerész láthatja, hogy milyen kiváltatlan e-receptjeink vannak a rendszerbe feltöltve, de azt, hogy a gyógyszert milyen betegségre írta fel az orvosunk, már nem.

A rendszer alapbeállítás szerint (az imént említett betegségek kivételével) a betegek hozzájárulását feltételezi ahhoz, hogy a háziorvosuk a teljes kórtörténetüket lássa. Ezért fontos tudni, hogy ha mi ezt nem szeretnénk, lehetőségünk van ezeken a beállításokon változtatni.

dor2.jpg

Ahhoz azonban, hogy élni tudjunk az önrendelkezési jogunkkal, be kell mennünk valamelyik Kormányablakba, vagy Ügyfélkapuval kell rendelkeznünk.  Ez utóbbi esetben a Lakossági Portálra ( https://www.eeszt.gov.hu ) fellépve állíthatunk be további tiltásokat az adatainkhoz való hozzáférésre.

Ügyfélkapu nyitást kezdeményezhetünk bármelyik okmányirodában, kormányhivatali ügyfélszolgálati irodában, adóhatóság ügyfélszolgálatán vagy  elektronikusan ( https://ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio#ancor ), ha 2016. január 1-jét követően kiállított személyivel rendelkezünk.

A tiltások beállítása során fontos körültekintően eljárnunk, mivel az adatkezelési tiltások nem csak lehetőséget, hanem felelősséget is jelentenek.

Mi az az e-Recept?

Megszaporodtak a megfázásos megbetegedések és ezzel párhuzamosan megnőtt azon honfitársainknak a száma, akik most találkoznak először az e-Recepttel.

Az ő tájékoztatásukra igyekszünk megválaszolni az e témában leggyakrabban felmerülő kérdéseket:

  • Mi különbözteti meg az e-Receptet a papír alapú vénytől?
  • Mi az a felírási igazolás?
  • Szükség van-e e-Személyire az e-Recept kiváltásához?
  • Ki válthatja ki a beteg számára a felírt készítményeket?

erecept_1.png

Először is fontos tisztázni, hogy az e-Recept bevezetésével a papír alapú vények nem szűntek meg. Bizonyos speciális esetek indokolják a megtartásukat. Például, ha az orvosnak a beteg otthonában kell receptet írnia. A papír alapú vényeken szerepelő adatok a patikában, a gyógyszerek kiváltásakor kerülnek feltöltésre az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térbe (EESZT).

Ha az orvos viszi fel az adatokat ebbe a központi rendszerbe, vagyis elektronikus vényt rendel (e-Receptet ír), akkor a beteg egy felírási igazolást kap, ami úgy néz ki mint a papír alapú vény, ám egy plusz vonalkódot is tartalmaz. A felírási igazolás azt a célt szolgálja, hogy a beteg ne csak akkor lássa, hogy mit írtak fel neki, ha belép a Lakossági Portálon a saját fiókjába.

A felírási igazolás alapján ugyanúgy, mint eddig, mindennemű azonosítás nélkül a beteg, vagy bárki más, rokon, ismerős kiválthatja a patikában a rendelt készítményeket. Az újdonságot az jelenti, hogy az e-Receptre felírt gyógyszereket, a beteg saját maga számára akkor is ki tudja váltani, ha nincs nála a kiállításkor kapott felírási igazolás. Elektronikus vény esetén elegendő, ha a TAJ kártyájával és a személyi igazolvánnyal, vagy ha rendelkezik vele, akkor az e-Személyi igazolványával és az ahhoz tartozó pin-kódjával igazolja magát a beteg a gyógyszertárban. Ez alapján a gyógyszerész le tudja kérni az EESZT-ből, hogy milyen még ki nem váltott e-Receptjei vannak, és ki tudja adni a szükséges készítményeket.

Hogyan válhat a magánegészségügy átláthatóbbá?

A lakosság egyre nagyobb arányban fordul az állami egészségügyi rendszer helyett a magánszolgáltatók felé.

emberek1.png

Ennek következtében ennek a szegmensnek a növekedése évi 4-5%-ra ugrott, ami jócskán meghaladja a GDP növekedésének az ütemét. Nem véletlen, hogy Csányi Sándor, az OTP vezetője is megjelent mint befektető ebben az üzletágban.

posos.png

A magánegészségügyi szolgáltatásokat igénybe vevők körével párhuzamosan nő a magánellátásban résztvevő orvosok száma is. Egy felmérés szerint a Semmelweis Egyetemen dolgozó orvosok több mint felének van magánpraxisa is. Az orvosok többsége ugyan a többletjövedelemért vállal munkát a magánszektorban, de van, aki azért, mert a teljesítménykorlát miatt nem biztosított a szakmai fejlődése. Az állami intézmények teljesítményének alacsony szinten tartását áttételesen az ellátási alapcsomag átszabásának is tekinthetjük, hiszen az irreális hosszúságú várólisták arra sarkalják a klienseket, hogy a magánellátóktól vásárolják meg a szükséges szolgáltatásokat.

Az elmúlt évben a tíz legnagyobb hazai magán egészségügyi szolgáltató 25 milliárddal részesedett az üzletág bevételéből. Ugyanakkor a szürke zóna bevételét is 100 milliárd körülire becsülik.

Szakértők úgy vélik, hogy a rendszer átláthatóságához és kifehérítéséhez járulhatna hozzá a magán és az állami ellátás együttműködésének új alapokra helyezése. A biztosítótársaságok bevonása a rendszerbe kikényszerítené a számlaadást a magánszolgáltatók részéről. Valamint a szabályozás, hogy a magánellátóknak is kötelező lesz 2018. november 1-től csatlakozniuk az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térhez (EESZT) tovább tisztíthatja a szektor működését.

Az EESZT jövője

2012-ben indult el az az uniós pályázat, melynek felhasználásával létrejött az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT). Az EESZT célja, hogy a modern technológiák igénybevételével az egészségügyi folyamatokat átláthatóbbakká tegye.

Az EESZT akkor fogja a vele szemben támasztott elvárásokat valóban teljesíteni, ha minél többen használják, minél több adat kerül strukturáltan a rendszerbe és minél több külső rendszerrel lesz összeköttetésben. Ezek maradéktalan megvalósulásának jelenleg nem csak technológiai, hanem jogszabályai akadályai is vannak.

Milyen lépések várhatók az EESZT kiteljesítése érdekében?

Az EFOP 1.9.6-os projekt keretében sor kerül az eddig kimaradt dokumentumok standardizálására az ambulánslapoktól a zárójelentésekig. A stroke-os betegek ellátása területén pedig már fut egy projekt, mely a képkezelő funkció továbbfejlesztését hivatott szolgálni.

A rendszer már most is képes rá, hogy regiszter típusú adatokat gyűjtsön, amikor strukturálja a különböző szakmák különböző dokumentumtípusait. Az így eltárolt adatok a beépített regisztermotor és keresztreferencia tár felhasználásával, deperszonalizált módon lehetővé teszik a kutatási célú felhasználást. Ennek a funkciónak élesítésére azonban a jogszabályi keretek hiánya miatt még nem kerülhetett sor.  

Szintén a hiányzó jogszabályok miatt nem történt még meg a Pulzus és az EESZT összekapcsolása sem, pedig már a műszaki feltételei rendelkezésre állnak. A két rendszer összekötésétől azt reméli az ágazat, hogy javítani fogja az egészségügy kapacitásainak hatékony kihasználását.

Az EFOP 1.9.6-os projektben tovább bővül majd az EESZT felhasználhatóságának köre. A mobil interfész a különböző mobilappokat tudja kiszolgálni és készül egy telemedicina interfész, ami az okos orvosi eszközök csatlakozását teszi majd lehetővé.

A rendszer üzemeltetői az éles indulást követően most arra fókuszálnak, hogy a felhasználói körtől érkező visszajelzések alapján folyamatosan optimalizálják a rendszert. Amennyiben a jogalkotók lehetővé teszik az EESZT jogosultsági rendszerének átállításával könnyen és gyorsan el tudják végezni, hogy az asszisztencia hozzáférési körét a felhasználói igényeknek megfelelően kibővítsék.

A Lakossági Portál szolgáltatásai is bővülnek. Jövőre e-mail mellett már SMS értesítést is kérhetnek a páciensek, ha egészségügyi dokumentumuk keletkezik. Továbbá tervezik annak megvalósítását is, hogy az EESZT-n keresztül legyen lehetőség időpont foglalásra a vizsgálatoknál.

Ezek a változások még csak egy folyamat kezdetét jelentik.  A digitalizáció új távlatokat nyit az egészségügyben is.

eesztdc.jpg

Suszter maradjon a kaptafánál!

Távkarbantartás, ami több mint a távsegítség

2014-ben bevezettük távkarbantartás szolgáltatásunkat, melynek keretében feltérképezzük az ügyfeleink által használt eszközöket és szoftvereket, megtervezzük, elvégezzük és dokumentáljuk a biztonságos működésükhöz szükséges karbantartásokat, így nekik csak a betegellátással kell foglalkozniuk. Ennek a szolgáltatásnak az igénybevételével a helyszíni rendszerkarbantartás díjának töredékéért biztosítható, hogy a hardver és szoftver eszközök megfelelően működjenek.

A karbantartási feladatokat évtizedes tapasztalatainkra támaszkodva, az ágazat sajátosságait figyelembe véve és a legmodernebb technológiákra alapozva végezzük.

A távkarbantartás keretében ellátott feladatok szélesebb körre terjednek ki, mint a távsegítség. A távsegítség a szoftvereinkre vonatkozó support szolgáltatásra vonatkozik, melyet természetesen valamennyi partnerünk számára biztosítunk.

A távkarbantartási szolgáltatás részletes tartalmát a partnerekkel kötött szerződés tartalmazza. Az aktuális feladatok elvégzését munkatársaink könnyen és gyorsan visszakereshető módon dokumentálják. Ezek együttesen biztosítékot jelentenek a követhetőségre és számonkérhetőségre.

A szolgáltatási csomag általában az alábbi feladatokat tartalmazza:

  • számítógép átvizsgálása
  • az általunk szállított szoftver ellenőrzése, frissítése
  • EESZT-hez kapcsolódóan az e-személyi kártyaolvasó ellenőrzése
  • mentések elkészítése, ellenőrzése
  • esetleges vírusirtás
  • OEP oldalon JAVA bővítmény frissítése
  • nyomtatási beállítások
  • számítógép teljesítményének optimalizálása
  • egyéb ellenőrzések, beállítások
  • problémák megbeszélése és ezekre megoldás keresése
  • hardver tanácsadás

Számoljon velünk és bízza ránk a hardver eszközök és szoftverek karbantartását!

Kérje ajánlatunkat az info@dericom.hu e-mail címen!

tavkarb.png

MedMaxProNet – a Felhasználóhoz igazodó medikai szoftver

hogy ne a felhasználónak kelljen alkalmazkodnia

Legújabb fejlesztésünk során a legmodernebb webes technológiákat használtuk, azért hogy az eredménye egy kiemelkedően gyors, biztonságos és egyszerűen üzemeltethető medikai rendszer legyen.

A MedMaxProNet egy olyan szoftver melyet a Felhasználó igényeihez lehet igazítani, és nem a Felhasználónak kell a programhoz alkalmazkodnia.

A beállításától függően a program használható összetettebb módon, ekkor sok adatot jelenít meg egy oldalon, vagy egyszerűbben, csak a szükséges információkat megjelenítve.

A betegellátás adminisztrációját hivatott segíteni (1) a Google-hez hasonló elveken működő kereső. Ez azt jelenti, hogy tetszőleges sorrendben írhatók be a különböző adatok vagy azoknak csak egy részlete, és a beírás közben folyamatosan szűkíti a rendszer a listát a bírt infók alapján. (2) Továbbá a rendszerbe épített sablonok, gyorskeresők és orvos-szakmailag támogatott automatizmusok segítik a Felhasználót. Például úgy, hogy felkínál bizonyos BNO-khoz tünetegyütteseket, ahonnan a panasz-szövegek egy kattintással átemelhetők az aktuális űrlapra. (3) Valamint a programba a beépített szűrési beállítások mellé, mindenki felveheti és eltárolhatja a saját igényeinek megfelelő lekérdezéseket.

Amikor a Felhasználó bejelentkezik a rendszerbe, a program az ő egyéni beállításainak megfelelően fog elindulni.   

A MedMaxProNet nem csak a felhasználói szokásokhoz igazodik, hanem a használt informatika eszközhöz is. (1) Mivel platformfüggetlen, ezért bármilyen operációs rendszeren futtatható. (2) Mivel minimális az erőforrás igénye és reszponzív (kicsinyíthető, nagyítható felület) a kialakítása, ezért szinte bármilyen eszközön használható.

A MedMaxProNet az ÁEEK által akreditált, EESZT kompatibilis szoftver.

Ha szeretne többet megtudni erről a termékünkről, kérjük, írjon nekünk az info@dericom.hu e-mail címünkre, vagy böngésszen a megújult weboldalunkon!

mmpn.png

Az egészségügyi adat, mint érték

Bátran kijelenthetjük, hogy az egészségügyi adatok és azok kezelése különös figyelmet érdemel. Az EESZT novemberi indulása óta számos felvetés született e témában. Az alább összefoglalt információkkal mi magunk is szeretnénk hozzájárulni az ez irányú kétségek eloszlatásához.

Az EESZT-be bekerülő személyes adatokhoz kizárólag a kezelő orvosok férhetnek hozzá. Ők is különböző jogosultságokkal. A rendszerben alapbeállítás, hogy elrejti a különösen érzékeny egészségi állapothoz tartozó dokumentumokat, mint például a pszichiátria és a bőr- és nemibeteg gondozói ellátáshoz kötődő dokumentumok, melyek csak az e szakterületeken dolgozó kezelőorvosok számára hozzáférhetőek. Azt, hogy ki és milyen szintű adatbetekintésre jogosult a kétszintű azonosítás során dönti el a rendszer. Minden egészségügyi dolgozóra be van állítva, hogy csak a végzettsége és a munkaköre által indokolt adatokat kezelhesse.

Az állampolgárok a rendszerben lévő alapbeállításokon túlmenően is állíthatnak be korlátozásokat az adataikhoz való hozzáférésre a Lakossági Portálra bejelentkezve. (DÖR) Ugyanez a felület lehetőséget ad arra is, hogy figyelemmel kísérhessék, hogy ki, mikor, milyen célból kérte le az adataikat, hiszen a rendszer minden eseményt naplóz. Így a jogosulatlan adatkezelések hamar kiszűrhetők.

A tárolt adatok elemezhetőségére a jogszabály lehetősséget ad, de csak anonimizált módon lehet kutatási vagy ágazati célra hasznosítani. Arra nincs az EESZT-n belül lehetőség mondta Vartus Gergely, az EMMI e-health koordinációval kapcsolatos feladatok miniszteri biztosa „hogy egy központi helyen, egy központi szem mindenkiről mindent lásson.”

Egy korábbi tévéadásában e témakörben vitázott Vartus Gergely miniszteri biztos, Szabó Bálint, az ÁEEK felelős főosztályvezetője és Alexin Zoltán adatvédelmi szakértő. Ha érdeklődik a téma iránt, itt megtekintheti a felvételt.

Tegye gördülékennyé

korszerűvé és kulturálttá a betegkiszolgálást!

A DeriCom Kft által fejlesztett VIR szoftver egy különleges beteghívó és betegtájékoztató (multimédiás) rendszer egyben.

A VIR már számos budapesti és vidéki rendelőben bizonyította, hogy képes a betegellátást mind az orvos, mind a beteg számára kényelmesebbé és hatékonyabbá tenni.

„Nem csak a rendelő személyzete elégedett a VIR-rel, hanem a betegek is aktíve dicsérik. Nyugalom a váróban, nyugalom a vizsgálóban! Az utóbbi évek legjobb ötlete volt, hogy bevezettem a rendelőmben a Várótermi Információs Rendszert.” Dr. K. Attila, Nyírtelek

A legtöbb behívó rendszer képes arra, hogy a várakozókat sorba állítsa és behívja őket. Némelyik még tájékoztató anyagok lejátszására is alkalmas. A VIR sokkal több ennél.

A medikai rendszereinkkel – PraxisPro, MedMaxPro és MedMaxPoNet – integráltan működik, biztosítva ezzel annak a lehetőségét, hogy a betegellátáshoz használt szoftver mellett ne kelljen még egy külön programot is figyelni a rendelőben.

„A munka során, a rendelőben minden nagyon egyszerű. Amikor ellátom az előző pácienst és bezárom a kartonját, megjelenik a képernyőn a várakozók listája ….  A sorban legfelső beteget, a behívás gombra kattintva hangjelzés kíséretében behívja a program. Innen közvetlenül el is indul a jogviszony ellenőrzés és a kórlap megnyitása.”  Dr. H. Ágnes Szentendre

Használatához nincs szükség a más hasonló rendszerek által használt drága üzemeltetésű sorszám kiadó berendezésre. A rendszer kiépítése során ellátjuk a pácienseket egyedi, vonalkódos kártyákkal, a várót pedig egy vonalkód olvasó készülékkel, melyek együttes használatával a betegek jelzik a rendszer felé, hogy megérkeztek a rendelésre. A szoftver ezalapján beazonosítja őket, és az orvosi szoftverben azonnal jelzi, hogy kik várakoznak. Az ambuláns vagy a kártyával még nem rendelkező saját betegek részére a váróterem falán egy kártyatartóban elhelyezünk ambuláns kártyákat. Ha valaki ilyen kártyával jelentkezik be, akkor a program észleli, hogy ambuláns beteg, s ezt Önnek is jelzi a rendelőben ülve. Különleges azért is, mert kezeli az előjegyzéseket, és a várakozó pácienseknek is jelzi, hogy előjegyzett beteg behívása történik, így ezen okból biztosan nem lesznek szóváltások a váróteremben.

A várótermi kijelző elhelyezése hármas célt szolgál: jelzi az éppen behívott pácienst, lejátsza a praxis tájékoztató ill. edukációs kisfilmjeit, slide-jait,  megjeleníti a hirdetők reklám anyagait, amelynek köszönhetően bevételt termelő hirdetési felületként is üzemeltethető.  

Más rendszerektől eltérően a DeriCom betegirányító szoftvere, a VIR képes egyszerre több körzetet is ellátni, anélkül, hogy zavarnák egymás betegirányítását.

A rendszerről bővebb információt itt talál: http://www.praxismedia.hu/home

vir_kep.png