Tartsa kézben Praxisát! - Tartsa kézben egészségét!

Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) Ágazati Portálja által nyújtott szolgáltatások

Az EESZT alrendszerei

2017. szeptember 21. - DeriCom Kft

Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) szolgáltatásit az orvosok, egészségügyi szakdolgozók és gyógyszerészek a saját, megszokott informatikai rendszerükön keresztül érhetik el. A rendszer számos modulból épül fel.

e-Recept 

Az e-Recept fokozatosan kerül bevezetésre. A tervek szerint első körben a gyógyszerek, majd a sorozatgyártású GYSE-k, a fokozottan ellenőrzött szerek, a sürgősséggel rendelt gyógyszerek, az egyedi GYSE-k, végül a szemészeti vények kerülnek be az elektronikusan felírható körbe. Az anyatej, a gyógyfürdő és a fogászati kezelés azonban kimarad.

A vény felírásakor az orvos az általa használt orvosinformatikai szoftveren keresztül kapcsolódik az EESZT-hez. Az e-Recept rendszertől megkapja a beteg korábbi gyógyszerelési adatait, a gyógyszerallergiára, alapbetegségekre vonatkozó információkkal együtt.

Ha a terápia változása, vagy téves felírás miatt szükséges az e-Recept visszavonható. A visszavonás egy logikai törlésnek felel majd meg. (Az eredetileg felírt vényt a rendszer nem törli ki, csak visszavontnak jelöli meg.) Kizárólag nem kiváltott és nem lejárt vényeket lehet így visszavonni.

A kiváltás vagy a páciens TAJ száma alapján, vagy a recept mellé kötelezően kiállítandó és átruházható felírási igazolással lehetséges. Amennyiben az orvos elektronikus vényt rendelt, akkor, ha a kiadó nem éri el az EESZT-t, akkor a felírási igazolás alapján tud expediálni. Az igazolás nemcsak a kiváltást teszi lehetővé, hanem tájékoztatásul is szolgál a beteg (illetve hozzátartozói) számára a felírt készítményekről.

A felíró orvosnak 2018. végéig a mostani papírvénnyel gyakorlatilag azonos felírási igazolást kell adnia a betegnek minden e-Receptről. Ezzel még akkor is kiváltható a recept, ha a patikában valamilyen technikai ok miatt nincs EESZT-kapcsolat. 2019-től a páciens kérésére elektronikus vagy papír formában kell felírási igazolást készíteni.

Az e-Recept rendszer lehetőséget nyújt a felírt receptek és azok kiváltási információinak a megtekintésére is.

Bizonyos esetekben, továbbra is lehetőség lesz papír alapú recept írására. Ez esetben a recept elektronikus rögzítése (elektronikus vény létrehozása) a patikában történik majd a kiváltáskor.

A modul az alábbi ellenőrzéseket végzi:

Jogosultsági ellenőrzés: az ágazati dolgozók közül csak orvos, gyógyszerész és gyógyszerkiadó asszisztens férhet hozzá a rendszerhez. Az EESZT-be az assziszteancia nem tud vényt beküldeni, az az orvos feladata. Azt azonban felíró-oldali információs rendszer lehetővé teheti, hogy a vényt az asszisztens készítse elő, majd annak ellenőrzése után az orvos küldje be az EESZT-be.

Formai ellenőrzés: az e-Recept modul csak megfelelő formátumú dokumentumokat fogad be.

Tartalmi ellenőrzés: az e-Recept modul csak a releváns közhiteles kódtörzseknek és nyilvántartásoknak megfelelő dokumentumokat fogadja be.

Jogszabályi ellenőrzés: jogszabályban meghatározott speciális kritériumok ellenőrzése (pl. 50 ezer forintnál drágább készítményből egy vényre csak maximum egyhavi adag írható).

Finanszírozási ellenőrzés (csak a jövőben): TB-támogatott felírás esetén az e-Recept modul meg fogja hívni a NEAK vényellenőrző szolgáltatását, és csak akkor fogadja be a vényt, ha megfelelő, ezáltal biztosítva azt, hogy ne legyen elszámolási vita a kiváltás során.

A modul valamennyi eseményt (felírás, foglalás, kiváltás és ezek logikai törlése, valamint lekérdezés) rögzít a hozzáférési naplóban, melyet az érintettek jogosultságuk függvényében megtekinthetnek.  

e-Beutaló

Az országosan egységes elektronikus beutaló, e-Beutaló is része lesz az EESZT-nek.

Ehhez kapcsolódik majd az erőforrás publikáció kezelését megvalósító rendszer, mely a személyes időpontfoglalást átcsatornázza interneten keresztül történő foglalássá.

Ha egy vizsgálat során az orvos úgy dönt, hogy további egészségügyi szolgáltatásra van szükség, más ellátó intézménytől, akkor az általa használt orvosinformatikai szoftveren keresztül előállítja a beutalót az összes szükséges előírt információtartalommal. Az e-Beutaló rendszer elvégzi a szükséges formai, tartalmi és jogosultsági ellenőrzéseket, és visszaadja az igazolást az orvos felé a beutaló befogadásról. A visszaigazolás után az orvos a pácienssel egyeztetve dönthet, hogy foglal-e időpontot az ellátó intézménynél.

TOVÁBBRA IS LEHETŐSÉG LESZ PAPÍR ALAPÚ BEUTALÓ ÍRÁSÁRA. Abban az esetben, ha a beutaló orvos a beutalót nem az EESZT rendszerben e-Beutalóként készíti el, akkor a beutaló elektronikus rögzítése az ellátó intézményben, a páciens megjelenésekor történik majd.  

e-Profil

Az e-Profil (a páciensre jellemző egészségügyi összefoglaló) az EESZT központi adattárolási funkciói között jelenik meg.

Az e-Profilban kezelt adatok jellemzően nem, vagy ritkán változnak, és az ellátott egészségi állapotára hosszú távon jellemzőek. Ezek például az allergiák, gyógyszerérzékenységek, implantátumok, krónikus betegségek, gondozásban történő részvétel, megállapított betegségek, elváltozások, aktuális gyógyszerezési adatok.

Kettős célt szolgál:

  • Egyrészt lehetővé teszi, hogy sürgősségi esetben az aktuális ellátás tekintetében kiemelt jelentőségű egészségügyi jellemzők hatékonyan rendelkezésre álljanak az ellátó személyzet számára.
  • Másrészt bármilyen más ellátás során is konszolidált módon teszi áttekinthetővé azokat az egészségügyi adatokat, amelyek hosszú távon érvényesek, illetve változásuk nyomon követése kiemelt jelentőséggel bír.

Az e-Profil felhasználói esetei:

  • e-Profil bejegyzés rögzítése
  • e-Profil bejegyzés javítás/módosítás
  • e-Profil lekérdezés a beteg önrendelkezésének (DÖR) megfelelően

Adatrögzítő lehet a beteg aktuális kezelőorvosa és a háziorvosa egyaránt. A kezelőorvos a saját nevében rögzíti és hitelesíti az e-Profil rendszerben a páciens aktuális egészségügyi ellátásával kapcsolatosan keletkező egészségügyi jellemzőket. Ha ez valamilyen okból nem történik meg, a háziorvos utólag is felviheti azokat a hiteles betegdokumentáció alapján. Felelőssége ilyen esetekben arra terjed ki, hogy a dokumentumból a releváns, és az eredeti dokumentummal egybehangzó adatok kerüljenek elektronikus formában rögzítésre.

Az EESZT használatát az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térrel kapcsolatos részletes szabályokról szóló 39/2016. (XII. 21.) EMMI rendelet írja elő és 2017. november 1-jétől minden közfinanszírozott ellátást nyújtó egészségügyi ellátónak (háziorvosi rendelők, szakellátó intézmények) és gyógyszertárnak használnia kell. 

eeszt_blog.png

A bejegyzés trackback címe:

https://dericom.blog.hu/api/trackback/id/tr2612883300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.