2012-ben indult el az az uniós pályázat, melynek felhasználásával létrejött az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT). Az EESZT célja, hogy a modern technológiák igénybevételével az egészségügyi folyamatokat átláthatóbbakká tegye.
Az EESZT akkor fogja a vele szemben támasztott elvárásokat valóban teljesíteni, ha minél többen használják, minél több adat kerül strukturáltan a rendszerbe és minél több külső rendszerrel lesz összeköttetésben. Ezek maradéktalan megvalósulásának jelenleg nem csak technológiai, hanem jogszabályai akadályai is vannak.
Milyen lépések várhatók az EESZT kiteljesítése érdekében?
Az EFOP 1.9.6-os projekt keretében sor kerül az eddig kimaradt dokumentumok standardizálására az ambulánslapoktól a zárójelentésekig. A stroke-os betegek ellátása területén pedig már fut egy projekt, mely a képkezelő funkció továbbfejlesztését hivatott szolgálni.
A rendszer már most is képes rá, hogy regiszter típusú adatokat gyűjtsön, amikor strukturálja a különböző szakmák különböző dokumentumtípusait. Az így eltárolt adatok a beépített regisztermotor és keresztreferencia tár felhasználásával, deperszonalizált módon lehetővé teszik a kutatási célú felhasználást. Ennek a funkciónak élesítésére azonban a jogszabályi keretek hiánya miatt még nem kerülhetett sor.
Szintén a hiányzó jogszabályok miatt nem történt még meg a Pulzus és az EESZT összekapcsolása sem, pedig már a műszaki feltételei rendelkezésre állnak. A két rendszer összekötésétől azt reméli az ágazat, hogy javítani fogja az egészségügy kapacitásainak hatékony kihasználását.
Az EFOP 1.9.6-os projektben tovább bővül majd az EESZT felhasználhatóságának köre. A mobil interfész a különböző mobilappokat tudja kiszolgálni és készül egy telemedicina interfész, ami az okos orvosi eszközök csatlakozását teszi majd lehetővé.
A rendszer üzemeltetői az éles indulást követően most arra fókuszálnak, hogy a felhasználói körtől érkező visszajelzések alapján folyamatosan optimalizálják a rendszert. Amennyiben a jogalkotók lehetővé teszik az EESZT jogosultsági rendszerének átállításával könnyen és gyorsan el tudják végezni, hogy az asszisztencia hozzáférési körét a felhasználói igényeknek megfelelően kibővítsék.
A Lakossági Portál szolgáltatásai is bővülnek. Jövőre e-mail mellett már SMS értesítést is kérhetnek a páciensek, ha egészségügyi dokumentumuk keletkezik. Továbbá tervezik annak megvalósítását is, hogy az EESZT-n keresztül legyen lehetőség időpont foglalásra a vizsgálatoknál.
Ezek a változások még csak egy folyamat kezdetét jelentik. A digitalizáció új távlatokat nyit az egészségügyben is.